דלקת בחניכיים מעלה ב70 אחוז את הסיכון לאובדן שיניים

דלקת בחניכיים מעלה ב-70% את הסיכון לאובדן שיניים

מחקר שוויצרי חושף: שמירה על בריאות החניכיים מפחיתה באופן משמעותי את סיכון התפתחות מחלת חניכיים

מחקר רב שנים שבוצע על ידי חוקרים באוניברסיטת ברן שבשווייץ בדק את הקשר בין בריאות החניכיים לבין התפתחות מחלת חניכיים. המחקר, שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Periodontology, כלל מעקב ארוך טווח (26 שנה) אחר 565 גברים נורווגים, החל מגיל 16 ועד גיל 59. כל המשתתפים קיבלו טיפולי שיניים מתקדמים על בסיס קבוע ודיווחו שהם מבצעים צחצוח שיניים יומיומי

החוקרים בדקו את מצב בריאות החניכיים ורמת אובדן עצם בכל השיניים, מלבד שיני הבינה. כל אתר בפה סווג לפי רמת הדלקת בחניכיים שלו לאורך כל תקופת המחקר ל-3 קבוצות

אתרים ללא דלקת חניכיים כלל (GI=0) 1

אתרים עם דלקת קלה (GI=1) 2

אתרים עם דלקת מלווה בדימום (GI=2) 3

הממצאים העיקריים

בגיל 59, אתרים ללא דלקת הראו אובדן פיזיולוגי של 2מ"מ אתרים עם דלקת קלה הראו אובדן ממוצע של 2.4 מ"מ

אתרים עם דלקת ודימום הראו אובדן ממוצע של 3.3  מ"מ

כלומר, אזורים עם דלקת ודימום איבדו כ-70% יותר עצם ולחניכיים מסביב לשיניים בהשוואה לאזורים בריאים

אובדן העצם באזורים בריאים בפה היה בעיקר בצורה של נסיגת חניכיים, ככל הנראה עקב טראומה מצחצוח שיניים אגרסיבי

באתרים עם דלקת, אובדן העצם התבטא בעיקר בכיסים חניכיים עמוקים יותר

לפני גיל 40 היה גידול איטי באובדן העצם, אחרי גיל זה חלה עלייה משמעותית

החוקרים מסכמים כי דלקת חניכיים מהווה גורם סיכון מרכזי להתפתחות מחלת חניכיים ואובדן עצם וחניכיים מסביב לשיניים. שמירה על בריאות החניכיים יכולה למנוע או לעכב משמעותית את התקדמות המחלה

עם זאת, גם אזורים בריאים לחלוטין הראו אובדן מסוים של חניכיים ועצם ויצירת כיסי חניכיים. לדעת החוקרים זה עשוי לנבוע משינויים פיזיולוגיים, בשילוב עם גורמים טראומטיים כמו צחצוח שיניים אגרסיבי

עם זאת, ברור כי אזורים עם דלקת חניכיים מתמשכת סבלו באופן משמעותי יותר מאובדן עצם וחניכיים והיו בסיכון גבוה יותר להתפתחות מחלת חניכיים

מסקנות המחקר מצביעות על חשיבות עליונה לשמירה קפדנית על בריאות החניכיים, החל מגיל צעיר, על ידי צחצוח נכון, מעקב דו שנתי לפחות אצל השיננית, טיפולים תכופים אצל רופא שיניים ואיתור מוקדם של בעיות חניכיים. כך ניתן למנוע או לעכב משמעותית את הסיכון לפתח מחלת חניכיים, שעלולה להוביל לאובדן שיניים

בכל שאלה או דאגה לגבי בריאות הפה שלך או של יקיריך, אנו ממליצים לפנות אלינו להתייעצות במרכז להשתלות שיניים דר שור

הרופאים שלנו יספקו לך אבחון מדויק של מצב החניכיים והעצם, ויציעו פתרונות מותאמים אישית לשימור בריאות הפה והשיניים לאורך שנים רבות